Eesti ettevõtete huvi Amazoni veebipoe vastu üha kasvab, eriti just USA, UK ja Saksamaa turgu silmas pidades. Mida võiks alustades silmas pidada?

Kes tarnib lõppkliendile?

FBM ehk fulfilled By Merchant tähendab, et ettevõte saadab kauba lõpptarbijani ise, kasutades Amazoni vaid turundusplatvormina. See aga tähendab, et tuleb hoolitseda väga kiire väljasaatmise, kvaliteetse tarneteenuse ja klienditeeninduse eest. Turunduskuluna tuleb Amaonile tasuda Referral Fee (kuni 8-15% lõpphinnast).

Hoolimata logistikapartneri olemasolust USAs, tuleb siiski kogu protsessi ise hallata. Lisaks tuleb silmas pidada, et tellimused saadetakse lõppkliendini küll oma kuludega, kuid Amazonil on kindlaks määratud saatmishinnad ning igalt müügilt laekub müüjale tasu vastavalt sellele hinnakirjadele.

FBMi puhul on esmane klienditeenindus USA klientide puhul veidi problemaatiline, kuna ajavahe ei lase kliendile vastata kohe päringu tekkides. See võib aga tähendad pahurat klienti või kaotatud müügivõimalust.

Praktiline kogemus näitab, et Eestist USA kliendile müües on oluline tarnekiirus. Toimivad kaks lahendust: FBM mudeli puhul tuleb kaupa hoida Ameerika vahelaos või tuleb minna FBA teenusele üle. Eestist Usasse 2-3 nädalat kaupa saates kaotad suure osa müüki, sest kliendid ei ole nõus enam nii palju ootama (kui tegu ei ole just väga spetsiifilise kaubaga, mille puhul puudub neil alternatiiv) ja müük on kesine.

FBA ehk Fulfilled By Amazon tähendab, et ettevõte saadab oma kauba Amazoni lattu – see maksab küll toote müügihinnast kuni kolmandiku, kuid Amason ladustab ja garanteerib kauba jõudmise kliendini järgmiseks tööpäevaks, samuti võtab ta enda kanda esmase klienditeeninduse (lahendades suuresti juhte, kus klient näiteks ei ole oma toodet kätte saanud, see on saabunud kahjustatuna vms). FBA tarnel on suur potentsiaal kasvatada ka müügimahte, sest püsikliendiprogrammiga Prime liitunutele on tarne tasuta, samuti kulutavad Prime liikmed oluliselt rohkem ostlemisele raha kui mitteliikmed.

Ka on FBA mugav, kuna Amazon hoiab ta üpris arvestatavat kogust tooteid oma laos, niiet uut kaupa peab juurde saatma iga 3-6 kuu tagant ja ei ole vaja tegeleda iga üksiku toote tellimuse täitmisega. Ka ei pea tegelema tagastuste käitlemisega – otsustada on vaja vaid, kas tagastus hävitatakse või lubatakse pärast tagastust edasisse müüki.

FBA miinus on üha tõsuvad kulud ja soovitan läbi arvestada mõlemad võimalused. USAs on mitmeid vaheladusid, kes samudi Amazon Fulfillment teenust pakuvad (ehk siis on sama kiired ja kvaliteetsed, kui Amazon ise) ja suuremate toodete puhul on nende hinnad isegi soodsamad.

USA praktika näitab, et FBM-mudeli korral võib ettevõte üsna kiiresti avastada, et Ameerika logistikapartner küsib ühe paki saatmise eest päris suure summa. Kui müüja on väiksem ettevõte või alustav firma, tekivad suuremad kulud, kui need oleks FBA-mudeli puhul.